Môj príbeh s endometriózou časť 5.

Hurá, už si doma. Veď všade dobre, doma najlepšie :)
Doma by si mala ešte stále oddychovať a byť pod stálym dozorom blízkeho človeka. 
Iba pomalým krokom by si sa mala dostať do svojich každodenných činností. 
Asi 4 dni po operácii by si mala navštíviť buď svoju gynekologičku alebo nemocnicu, v ktorej ťa operovali, aby ti vybrali stehy. Po operácii ďalej nasledujú kontroly u p. primára a u obvodnej gynekologičky, v intervaloch  mesačná kontrola, trojmesačná a polročná. 
Vybratie stehu naozaj nebolí. Odporúča sa už niekoľko dní po operácii aj doma si odkryť leukoplast, aby sa rana rýchlejšie hojila. 
Po tých 4 dňoch si už budeš chodiť rýchlejším tempom, možno ľudia v čakárni ani nezbadajú, že si po operácii :) Ja osobne som na vlastné promócie išla 3 dni po laparoskopickej operácii slepého čreva. Možno sa to priam zdá byť nemožné, ale všetko sa dá, len treba chcieť a ja som naozaj veľmi chcela. Veď takáto príležitosť sa nevyskytuje každý deň, promócie má človek iba raz v živote. Bola som síce ešte trochu slabá a po dlhej ceste autom aj unavená, ale ako som vystúpila z auta pred budovou, v ktorej sa konalo odovzdávanie môjho diplomu, som priam ožila. Spolužiaci mi nechceli veriť, že som po operácii. 
Na prvej kontrole po, sa zvyknú predpisovať lieky, ktoré spôsobia stav podobný, ako keď je žena v menopauze. Áno, nebudeš mať pól roka menštruáciu, možno budeš mať návaly tepla, možno budeš pociťovať nervozitu. To už všetko s tým chodí. Môže sa to podávať buď formou vakcíny alebo existujú na to tabletky. Ja mám už obe formy odskúšané a myslím si, že tie tabletky, som lepšie znášala. Je to ale indivuduálne. 
Táto liečba je vraj účinná preto, že ak by ti tam ostali ešte nejaké malé ložiská endometriózy, ktoré boli natoľko malé, že sa chirurgicky nedali odstrániť, aby stratili svoju životaschopnosť a zanikli. 
Vyššie spomínaná liečba sa nemusí podávať iba po laparoskopickej operácii endometriózy. Asi 2 roky na moju prvú operáciu endometriózy, počas operácie slepáka, lekári zistili, že v mojej panvovej dutine sa objavili asi 2 malé nové ložiská endometriózy. Poslali ma za svojou gynekologičkou, nech mi znova predpíše túto liečbu, aby sa to celé nemuselo opakovať, ale žiaľ 2 roky na to, som znova musela podstúpiť zákrok, nakoľko sa objavili nové cysty a podľa nálezu aj ložiská a zrasty. Ako som už aj spomínala, toto je naozaj zákerná choroba, na ktorú žiaľ dnešná medicína nepozná žiaden čarovný liek, ktorý by nám poskytoval istotu v uzdravení.
Nebolo to lekármi potvrdené, ale ja sa domnievam, že aj môj chronický zápal slepého čreva bol spôsobený touto chorobou. Prečítala som už veľa štúdií na túto problematiku a v mnohých prípadoch som našla úzky vzťah medzi týmito dvoma chorobami.  
Ja osobne by som ti odporúčala pred operáciou sa informovať u lekára, ktorý ťa bude operovať o géle, ktorý vytvára bariéru proti zrastom a je indikovaný na prevenciu alebo zníženie tvorby pooperačných zrastov v oblasti brucha, panvy a dutiny maternice. Aplikuje ho lekár, počas operácie. Nie je to lacná vec, stojí to niečo do cca 200 €, ale oplatí sa investovať do svojho zdravia. 
Po operácii lekári často odporúčajú užívať Wobenzym, ja som ho tiež užívala. Urýchľuje hojenie rany. Užíva sa veľa tabliet veľa ráz za deň. Netreba sa zľaknúť veľkého balenia, postupom času sa dávka znižuje.  
Čo by som odporúčala, je ešte to, aby si si vybrala takú gynekologičku, ktorá ti chce naozaj pomôcť. Ja som veľmi rada, že mi život priniesol do cesty tú moju. Nerada by som zvaľovala vinu na niekoho, ale možno by som sa nedostala do stupňa endometriózy, ktorú lekári nazývajú ťažká endometrióza, ak by moja predchádzajúca gynekologička zvážila závažnosť mojej nepravidelnej menštruácie a bolestí počas nej po dlhé roky už aj počas puberty, čo som ju navštevovala. 


Vyber si takú gynekologičku, s ktorou sa môžeš otvorene rozprávať o problémoch, ktorá ťa popočúva a porozmýšľa nad tým, ako by ti v danej situácii vedela najlepšie pomôcť :)


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Životospráva v boji s endometriózou

Pozitívne účinky bylinných čajov

Pohybové aktivity v boji s endometriózou